جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

نکاتی در مورد صرفه‌جویی در مصرف سوخت که هر راننده‌ای باید بداند (قسمت دوم)

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

نکاتی در مورد صرفه‌جویی در مصرف سوخت که هر راننده‌ای باید بداند (قسمت دوم)

۱,۱۰۷ بازديد

در قسمت اول این مقاله با نکاتی مانند: اجتناب از توقف و حرکت مجدد، نحوه عبور از چراغ‌های راهنمائی و تقاطع‌ها، عبور از میدان‌ها، طریقه ی  صحیح دور زدن و چگونگی حرکت در ترافیک آشنا شدیم. در ادامه مطلب با نکات دیگری آشنا خواهیم شد که می‌توانند در جهت کاهش مصرف سوخت کمک زیادی به شما بکنند. با ما همراه باشید.

( برای خواندن قسمت اول مقاله ی نکاتی در مورد صرفه‌جویی در مصرف سوخت که هر راننده‌ای باید بداند کلیک کنید)

-نکته ششم

هنگامی که موتور سرد است، به آن فشار نیاورید موتورهای سرد سوخت بیشتری می‌سوزانند. در حالتی که موتور سرد است سعی کنید دور موتور را پایین نگه دارید. بهتر است کامیون خودتان را به گونه‌ای پارک کنید که هنگام شروع به کار در صبح، مجبور به مانوردهی زیادی نباشید و بتوانید به راحتی از پارک خارج شوید.

-نکته هفتم

اجازه ندهید موتور مدت زیادی به صورت درجا کار کند. یک کامیون بزرگ، آن هم با یک موتور گرم که به صورت درجا کار کند، در هر ساعت دستکم دو لیتر گازوئیل می‌سوزاند و چنانچه موتور سرد باشد این مقدار افزایش پیدا می‌کند. اگر کولر هم روشن باشد، میزان مصرف سوخت بسیار بالاتر خواهد رفت. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر بیشتر از 30 ثانیه در محلی توقف داشتید، کامیون را خاموش کنید. مطمئن باشد اطرافیان شما هم به خاطر این که هوا را آلوده نمی‌کنید از شما سپاسگزاری خواهند کرد.

-نکته هشتم

موتور را مرتب سرویس کنید. کامیون شما وسیله‌ای برای امرار معاش شماست، بنابراین سرویس مرتب آن باعث می‌شود بهتر کار کند و سوخت کمتری بسوزاند، از طرفی احتمال این که در جاده از کار بیفتد نیز کاهش پیدا می‌کند و مجبور نخواهید شد مدتی آن را برای انجام تعمیرات بخوابانید. همیشه به یاد داشته باشید کامیون‌هایی که مرتب سرویس می‌شوند، کم مصرف‌تر هستند. اگر دود سیاه مشاهده کردید، مطمئن باشید که دارید ذرات آلاینده زیادی وارد هوا می‌کنید.

-نکته نهم

کامیون خودتان را تا آن‌جا که ممکن است آیرودینامیک کنید. توجه داشته باشید هنگام حرکت در سرعت‌‌های پایین که مسئله آیرودینامیک زیاد مطرح نیست، پایین آوردن شیشه‌ها کمتر از روشن کردن کولر سوخت مصرف می‌کند. اطمینان حاصل کنید که فاصله بین کابین کشنده و تریلر تا آن‌جا که ممکن است کاهش داده شده است. استفاده از کیت‌های بدنه، پنل‌های جانبی و بادشکن‌های روی سقف نیز می‌توانند در جهت کاهش مصرف سوخت بسیار موثر باشند.

-نکته دهم

تنطیم باد تایرها. باد تایرها را همیشه در بهترین حالت تنظیم کنید تا مقاومت آن‌ها با سطح جاده کاهش پیدا کرده و عمرشان نیز زیاد شود. اگر تایرها کم باد باشند، موتور مجبور است برای چرخاندن آن‌ها تلاش بیشتری بکند. توجه داشته باشید که هر 10% کاهش فشار باد تایر، مصرف سوخت را 1% درصد افزایش می‌دهد و باعث فرسایش تایرها نیز می‌شود.

-نکته یازدهم

وسایل اضافی را از داخل کامیون بردارید. سعی کنید ابزار و وسایلی که به آن‌ها نیازی ندارید را از داخل کامیون بردارید. توجه داشته باشید که هر 5000 کیلوگرم بار اضافی، میزان مصرف سوخت کامیون شما را 5% افزایش می‌دهد.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.