چهارشنبه ۲۹ فروردین ۰۳

اعتصاب کامیونداران و وعده هایی که داده شد

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

اعتصاب کامیونداران و وعده هایی که داده شد

۱,۰۷۵ بازديد

اوایل خردادماه سال جاری بود که برخی از کامیونداران در چند استان به دلیل تورم و پایین بودن دستمزد و کرایه بار در اقدامی صنفی و در اعتراض به ثابت بودن نرخ کرایه ها و هزینه بالای تعمیرات، کمیسیون بالای باربری، عوارض اتوبان، افزایش قیمت بیمه و قیمت بالای لوازم یدکی دست به اعتصاب زدند؛ اعتراضی که موجب شد حمل و نقل با اشکالاتی مواجه شود و مسئولین شیراز هم در توزیع بنزین به دردسر بیفتند.

اما جدای از گرانی لوازم و مخارج کامیونداران ، رکودی که بر اقتصاد کشور حاکم است و برخی از مسایل و مشکلات موجود در این شغل از دلایلی است که در اعتراض رانندگان تأثیر داشته است.به طور مثال: نبود جایگاه شغلی مشخص برای رانندگان کامیون؛متناسب نبودن میزان حقوق و مزایای رانندگان کامیون استخدامی با زحمت و سختی کار و مخارج زندگی شان؛دور بودن از خانواده به مدت طولانی؛مدرن نبودن سیستم حمل و نقل کشور و نبود تعداد کافی از افراد تحصیل کرده در این بخش و زیاد شدن تعداد کامیون ها و به دنبال آن کم شدن توزیع بار برای رانندگان کامیون از جمله این دلایل هستند.
رانندگان پیشتازاین اعتراضات خود را به صورت رسمی اعلام کرده بودند و جلسات متعددی هم با مقامات مسئول برگزار کرده بودند که در خصوص پایین بودن کرایه ها بود اما متاسفانه نتیجه ای در بر نداشت. اما با جدی شدن اعتراضات و نارضایتی رانندگان ،آخوندی وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان رانندگان حمل ونقل در نشست هم اندیشی برای رفع مشکلات این بخش در پاسخ به اعتراضات حاضران در این جلسه اظهار داشت:

اعتراض رانندگان و نمایندگان را قبول دارم ، زیرا معتقدم اعتراض حق قانونی و طبیعی رانندگان است. اما اعتراض با سنگ پراکنی متفاوت است و باید توجه داشت اینان جزو رانندگان نیستند.
در نتیجه با ادامه یافتن این جلسات و شنیدن اعتراضات رانندگان در این مورد تصمیماتی گرفته شد که به شرح زیر است:
«احتراما، پیرو اعتراضات و تجمعات رانندگان و کامیونداران حوزه حمل ونقل جاده ای کشور طی روزهای اخیر، جلسه هایی در تاریخ ۹۷.۵.۳ در خصوص موضوعات و مشکلات موجود در بخش حمل ونقل بار و مسافر برون شهری با حضور وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و نمایندگان صنوف مختلف رانندگان حمل ونقل (بار و مسافر) و ... تشکیل و تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ شد:

1. افزایش قیمت کرایه حمل تا ۲۰ درصد در بخش بار اعمال شود.

2. ظرف مدت ۱۰ روز نمایندگان صنوف در خصوص روش محاسبه نرخ بر اساس تن کیلومتر نظرات کارشناسی و پیشنهادات خود را به سازمان جهت بررسی ارائه نمایند.

3. کارگروه با حضور نماینده هایی از حوزه معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی، نماینده سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، نمایندگان کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان باری، نمایندگان کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان مسافری و نمایندگان کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور و در صورت لزوم انجمنهای تخصصی به صورت منظم تشکیل و به بررسی موضوعات و مشکلات بخش حمل ونقل پرداخته و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

4. در رابطه با بحث سالم سازی و برخورد با تخلفات دریافت کمیسیونهای اضافی توسط شرکتهای حمل ونقل و در خصوص عدم توزیع عادلانه بار و تضعیف سالن های اعلام بار، سهمیه سوخت، حذف اولویت بومی گرایی، عدم پرداخت کرایه حمل توسط گیرندگان کالا و قوانین مربوط به کمیسیون ماده ۱۱ و ۱۲ و سایر موارد مقرر گردید کارگروه ویژه ای جهت پیگیری و اصلاح تشکیل شود.

ضمنا در همین راستا هیئت مدیره کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان باری در جلسه ۹۷.۳.۶ در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حضور یافته و در جهت پیگیری مطالبات و مشکلات صنفی رانندگان و تمام موضوعات مرتبط طرح موضوع شد که به دستور ریاست محترم کمیسیون اجتماعی جناب آقای دکتر عزیزی مقرر شد کمیته ویژه مطالبات رانندگان در کمیسیون اجتماعی متشکل از نمایندگان محترم عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نمایندگان صنوف جهت بررسی تخصصی مشکلات بصورت ویژه، پیگیر خواسته های بحق رانندگان تا حصول نتیجه تشکیل شود. در ضمن در تاریخ ۹۷.۳.۶ جلسهای در محل مجلس شورای اسلامی با جناب آقای دکتر نوربخش ریاست محترم سازمان تامین اجتماعی کشور در خصوص رفع مشکلات بیمه تامین اجتماعی و ضریب حق بیمه پرداختی، سخت و زیان آور بودن شغل رانندگان و پرداخت یارانه حق بیمه رانندگان توسط دولت محترم برگزار گردید و ایشان موافقت خود را در انجام موارد فوق اعلام داشتند.
با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در رابطه به مطالبات رانندگان و قول مساعد در خصوص تامین امنیت جاده ها و به منظور جلوگیری از سواستفاده معاندین نظام جمهوری اسلامی ایران و رفع نگرانی ملت عزیز مبنی بر تامین مایحتاج عمومی، خواهشمند است طبق روال قبل نسبت به بارگیری و رساندن محصولات به صاحبان کالا اقدام فرمایید. بدیهی است نمایندگان صنوف تا تحقق کامل مطالبات شما عزیزان پیگیر موضوع می شوند»

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.